‹‹ فقط پیشنهاد ››

در این وبلاگ در موضوع های مختلف پیشنهاد های متعددی ارائه شده

شش پیشنهاد برای خدایی شدن زندگی
ساعت ٧:٢٤ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ٢٦ اسفند ۱۳۸۸  کلمات کلیدی:

شش پیشنهاد برای خدایی شدن زندگی


بسم الله الرحمن الرحیم

خیلی ها هستند که به عنوان یک مسلمون و بچه شیعه دوست دارن یک زندگی پاک و بی آلایش همراه با معنویت داشته باشند .

اینجور آدم ها می خواهند زندگیشون رنگ خدایی داشته باشه ، می خواهند زندگیشون خدایی باشه و به تعبیر دیگه می خواهند خدامحور زندگی کنند .

تو این نوشتار می خواهم به این دسته از آدم ها خوب ( که خدا بیشترشون کنه ) پیشنهادهایی بدم تا با شناخت بهتری که در این مسیر پیدا می کنن  بتونن بهتر راه زندگی شون رو طی کنند .

قبل از هر چیز باید بدونید خدامحوری یعنی تنظیم تمامی افکار و اعمال زندگی در مدار توحید . لذا اگر می خواهید زندگی خدامحوری داشته باشید پیشنهادهای زیر رو حتما مد نظر داشته باشید :

 

اول :  امام رضا (ع) مى فرمایند: اول عباده الله معرفته‏ «اولین مرتبه عبادت خدا معرفت و شناخت خدا مى باشد بنابراین اگر می خواهید واقعا در مسیر خدایی حرکت کنید باید نسبت به خدا شناخت پیدا کنید .

در این باب اگر زمینه مطالعاتى شما کم است از کتاب هاى اعتقادى آقاى محسن قرائتى شروع کنید ولى بعدا مسیر مطالعاتى شما در کتابهاى استاد مطهرى باشه  بهتره . اما اگر در گذشته در این زمینه مطالعاتى داشته اید از کتاب توحید استاد مطهرى شروع کنید.

 

 دوم :  از شناخت و اعتقاد بالاتر و با ارزش تر ایمان به خداست . امام على (ع) مى فرمایند: الایمان شجره اصلها الیقین‏؛ ایمان درختى است که ریشه آن یقین است «پس بر حسب این روایت ریشه ایمان همان یقین قلبى است نه صرف اعتقاد و شناختى که در معرض رد و اثبات است و در روایتى دیگر امام رضا (ع) مى فرمایند: لاعباده الا بیقین‏ «عبادتى نیست مگر با یقین پس اصل شجره ایمان یقین است و یقین قوام بخش عبادت واقعى است در نتیجه ایمان به خدا عبادت واقعى را محقق مى سازد .

بنابراین اگر می خواهید خدامحور زندگی کنید پیشنهاد می کنم علاوه بر شناخت خدا ایمان به خدا هم داشته باشید .

این نکته رو هم باید توجه کنید که مهمترین چیزى که ایمان را در قلب پا برجا و مستحکم مى کند ورع است که در کلام امام صادق (ع) آمده: از حضرت سوئال شد چه چیزى ایمان را در قلب تثبیت مى کند؟ فرموند: چیزى که ایمان را در قلب تثبیت مى کند ورع (اجتناب از معاصى و شبهات حرام) مى باشد و چیزى که ایمان را از قلب خارج مى کند طمع (نسبت به گناهان و انجام معاصى) مى باشد.

 

 سوم : پیشنهاد دیگه ای که برای دوست داران خدامحوری دارم این هست که ، دستورات خدا رو خوب بشناسید . که این مرحله بعد از شناخت و ایمان به خدا و شناخت فرستادگان الهى هست چراکه برای بدست آوردن دستورات الهی باید فرستادگان الهى را بشناسیم تا بعد به رسالت آنها پى ببریم و در زمان غیبت امام معصوم (ع) به شائن و رسالت علما و فقهاى عظام واقف بشیم.

در این باب از جهت نظرى و بحث هاى کلامى و اعتقادى باید به بحث نبوت و امامت رجوع کنید ولى از جهت صرف شناخت دستورات عملى کافیه که به رساله هاى علمیه مجتهدین کرام رجوع شود بنابراین بارجوع به رساله مى توان واجب و حرام الهى را شناخت .

 

چهارم : بسیاری از افراد ممکن است با دستورات الهی کاملا آشنا بوده و از حرام و حلال الهی مطلع باشند ولی به هنگام بروز هواهای نفسانی و وسوسه های شیطان از فرامین الهی سرپیچی کنند ؛ مثلا همه می دونیم که دیدن تصاویر و کلیپ های س ک س و نیمه سک س از نظر شرعی حرام هست ولی وقتی فضا رو مناسب می بینیم دیگه همه چیز  رو می بوسیم و می گذاریم کنار و تنها چیزی که برامون مهم می شه دیدن همون تصاویر هست . اما افراد خدا محور دستورات خدا را بر دستورات نفس، شیطان ، در عمل ترجیح می دند . امام سجاد (ع) مى فرمایند:« من عمل بما افترض الله علیه فهو من اعبد الناس »هر کس به آنچه خدا بر او واجب کرده عمل کند از عابدترین مردم مى باشد امام على (ع) مى فرمایند:» لا عباده کادائ الفرائض «هیچ عبادتى مثل انجام واجبات نیست. بنابراین انجام واجبات و ترک محرمات بر هر چیزى ترجیح دارد.

 

پنجم : از دیگر پیشنهادهایی که می شه به این دسته از آدم های خوب کرد این هست که باید در این مسیر استقامت داشته باشند و بندگى مادام العمرى و همیشگى خدا رو فراموش نکنند . خداوند تبارک و تعالى به پیامبر اکرم (ص) در قرآن چنین خطاب مى کند:» فاعبده واصطبر لعبادته؛ او را عبادت کن و در راه پرستش او شکیبا باش «،( مریم، آیه 65). خستگى در عبادت و بندگى مقطعى از ساحت بنده واقعى خدا بدور هست حضرت على (ع) مى فرمایند:« دوام العباده برهان الظفر بالسعاده »،( الغرر والدرر، باب العباده، ص 24 و 318). عبادت دوام دار و همیشگى دلیل قاطع ظفر و دستیابى به سعادت و خوشبختى است این نکته در خور یادآورى است که مراد از عبادت فقط نماز و روزه نیست بلکه مراد، طاعت و فرمانبردارى از خدا است که در مرحله اول، عمل به واجبات و ترک محرمات مى باشد. مولا على (ع) مى فرمایند:» غایه العباده الطاعه؛ نهایت عبادت طاعت است «،( الغرر والدرر، 30).

 

ششم : اگه می خواهید واقعا در مسیر خدایی حرکت کنید باید چشم به کرم خدا داشته باشید نه عمل خودتون : انسان های خدامحور همیشه عمل خود را به هیچ مى دونند و پیوسته چشم به کرم کریم دوخته نه از غرور عمل باد در پوست انداخته امام صادق (ع) مى فرمایند:» علیک بالجد ولا تخرجن نفسک من حد التقصیر فى عباده الله تعالى و طاعته، فان الله تعالى لایعبد حق عبادته؛ بر تو باد کوشیدن (وجد و جهد در عبادت) و نفس تو از حد تقصیر در عبادت و طاعت خداى تعالى خارج نشود (و خویش را مقصر بداند) زیرا خداوند تعالى آنگونه که شایسته پرستش است عبادت نمى شود «،( میزان الحکمه، ص 25، روایت 11407).

 

در پایان چند نکته رو که باید این افراد در نظر بگیرند خدمتشون عرض می کنم

1-        انسان باید آگاهى و معرفت خودش رو با مطالعات دینى در بعد عقاید، اخلاق، احکام و دستورات الهى زیاد کنه ، تا با بصیرت و شناخت و آگاهى در راه خداوند، قدم بذاره . چراکه بدون این کار انسان بجای اینکه خدا محور بشه دچار قشرى‏گرى، درویش‏مآبى و صوفى مسلکى می شه . لذا توصیه می کنیم به کتابهای ذیل رو مطالعه کنند :

- مجموعه کتاب هایی که در خصوص اصول عقاید از سوی بزرگانی همچون شهید مطهری و آیت الله مصباح یزدی به نگارش در آمده .

- رساله عملیه مرجع تقلید خود

-پرسش و پاسخ دانشجویی شماره 18 (احکام نگاه و پوشش )

-کتاب واجبات و محرمات در شرع اسلام / آیت الله مشکینی / دفتر نشر الهادی / 1378

-کتاب گناهان کبیره شهید دستغیب

 

3-  این افراد باید ارتباط عاشقانه با خداوند و اولیای معصومین(ع) و مومنان اهل ولایت و محبت, از طریق انجام مستحبات و زیارات و مانند اون تقویت کنند ، چرا که اهل بیت عصمت و طهارت ( علیهم السلام ) واسطه های فیض الهی هستند؛ یعنی هر خیری از کانال آنها به بندگان می رسد.همچنین آنها باب الله هستند؛ یعنی راه رسیدن به قرب حق تعالی از طریق آنها حاصل میشه . بنابراین با تمام وجود به آن ذوات نورانی بویژه امام عصر ( علیه السلام ) توسل کنند و از اونها کمک بخواهند.

 

4- قرآن نقشه ی راهی است که از طرف محبوب به سمت محب فرستاده شده است، تا بندگان, با خوندن اون و حرکت در مسیری که توسط قرآن راهنمایی شده, به خدای مهربون برسند. بنابراین این افراد حداقل روزی چند آیه را با دقت در معانی و تدبر بخونند .

 

5- اصلاح صفات شخصیتی و پاک سازی دل و درون از رزایل اخلاقی، و آراسته شدن به فضایل اخلاقی از طریق راهکارهای علم اخلاق و تمرین آن ها در معاشرت با مردم و رعایت اخلاق اجتماعی از لوازم این مسیره

 

 

«از پیشنهادهای دیگه ای که در این وبلاگ اومده دیدن کنید شاید بدردتون بخوره»

 

« پیشاپیش از اظهارنظر شما تشکر می کنم چون در بهتر شدن وبلاگ کمکم می کنه »