‹‹ فقط پیشنهاد ››

در این وبلاگ در موضوع های مختلف پیشنهاد های متعددی ارائه شده

دوازده پیشنهاد برای نجات از تنبلی
ساعت ۱٠:٤٥ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ۱٤ آذر ۱۳٩۱  کلمات کلیدی: تنبلی

دوازده پیشنهاد برای نجات از تنبلی


بسم الله الرحمن الرحیم

تنبلى یا اهمال کارى یکى از آسیب هاى اخلاقى و انسانى است که کوتاهى و ضعف همت از آثار و نتایج آن به شمار مى رود. افراد تنبل واهمال کار که در واقع دچار یک آسیب روانى شده اند و به عادت ناپسند تعلل ورزیدن، سبک گرفتن و سهل انگارى در کارها و وظایف محوله خو کرده اند، معمولا از همت پایینى برخوردارند. این عادت که در نزد بیشتر مردم رایج است، یکى از آسیب هاى روانى محسوب مى شود و بنا بر آمارى که برخى از روان شناسان در این زمینه ارائه کرده اند 95 درصد مردم به نوعى به این مشکل مبتلا هستند(آلبرت آلیس و ویلیام جیمزنال، روان شناسى اهمال کارى، توجه محمد على فرجاد، تهران، مؤسسه امید، 1375، ص 9)

در دین اسلام به مسأله تنبلى و اهمال کارى توجه خاصى شده است. امام باقر (ع) مى فرماید: تنبلى و بى حالى به دنیا و آخرت شما ضرر مى زند(بحار، ج 78، ص 180)

و در حدیث دیگر مى فرماید: من از کسى که در کارهاى دنیا تنبلى مى کند، بدم مى آید زیرا کسى که نسبت به کارهاى دنیا تنبل باشد. نسبت به کارهاى آخرت تنبل تر خواهد بود(فروع کافى، ج 5، ص 85)

در حدیث دیگرى امام على (ع) مى فرماید: هر کس سستى و اهمال کارى را پیشه خود کند وظایفى که بر عهده اش گذاشته شده ضایع مى شود(بحار، ج 73، ص 160)

تنبلى و سستى در کارها آنچنان زشت است که در دعاهاى زیادى که از معصومین (ع) رسیده درمان آن از خداوند خواسته شده و از ما خواسته شده تا از شر آن به خدا پناهنده شویم(میزان الحکمه، ج 8، ص 396، باب 3491)

اما قبل از هر چیز لازم است علل و ریشه هاى آن را بررسى کنیم زیرا اگر بتوانیم ریشه مشکل را بیابیم درمان آن آسان خواهد شد. روان شناسان عوامل زیادى براى این اسیب روانى ذکر کرده اند که دردو دسته کلى قرار دارد:

1. آسیب ها و ناهنجارى هایى که مربوط به درون شخص است مانند: خودکم بینى، توقع بیش از حد از خود، پایین بودن سطح تحمل کمال طلبى وسواس گونه، اشتیاق به لذت جویى کوتاه مدت، فقدان قاطعیت و عدم اعتماد به نفس.

2. آسیب هایى که در ارتباط با دیگر اشخاص و یا محیط اطراف فرد خود را نشان مى دهد مانند نارضایتى از وضع موجود، عدم تسلط بر کار، نگرش منفى به کار، نگرش غیر واقع بینانه از دیگران، احساس عدم مسؤولیت در برابر دیگران، لجبازى با دیگران، اهمال کارى و پرخاشگرى انفعالى و برچسب زدن به این و آن(دکتر مرتضى آقا تهرانى، مجله معرفت، ش 64، ص 40)

عوامل فوق کما بیش در افراد اهمال کار و تنبل به چشم مى خوره که افراد باید به تدریج سعى در رفع آنها داشته باشند. ما در اینجا با توجه به این عوامل دوازده پیشنهاد رو براى کسانی که فکر می کنن گرفتار تنبلى هستند ذکر مى کنیم:

1- قدر فرصت های بدست آمده را باید شناخت

 گاهى افراد اگر گذر زمان و فرصت هاى پیش آمده را درک نکنند و به ارزش بى بدیل وقت توجه نکنند، به راحتى آن را از دست مى دهند. مثلا فرصت درس خوندن و بالا رفتن از نردبان ترقى همیشه براى انسان میسر نیست. پس اگر کسی فرصت آن را پیدا کند ولى ارزش واقعى اون رو ندونه، ممکنه این فرصت رو با تنبلى و بى حالى به راحتى از دست بده و زمانى حسرتش رو بخوره که هیچ سودى نداشته باشه که حضرت علی علیه السلام فرمودند: ضایع کردن فرصت ها نتیجه اى جز غصه ندارد(بحار، ج 71، ص 217)

البته اگه می خواهید این مساله رو بطور ملموس درک کنید به نوشته هایی که پشت بعض کامیون ها هست دقت کنید مثل این جمله: « نتیجه فرار از مدرسه» که نشون دهنده نارضایتی کامل راننده از وضعیت موجود و عامل اون درس نخوندن هست.

البته فرصت تحصیل یه نمونه هست و هر کسی به تناسب خودش فرصت های زیادی رو مثل ابر بالای سرش احساس می کنه که اگر به موقع تکونی به خودش نده این ابر از سرش رد می شه و به سراغ کس دیگه ای می ره لذا اگه کسی قدر فرصت ها رو بدونه چه تو مسائل تحصیلی، اقتصادی و ... به خودش اجازه تنبلی رو نمی ده.

 2- تلاش در ایجاد انگیزه:

بسیارى از موارد تنبلى و اهمال کارى به خاطر نداشتن انگیزه کافى است و همین مسأله باعث بى حالى و تنبلى افراد مى شه.

اگر انگیزه کافى در ما وجود نداشته باشد در انجام وظایف واجب هم سستى مى کنیم. بنابراین اگه کسی می خواد از تنبلی نجات پیدا کنه لازمه با توجه به نتایج و ثمراتى که از کارهاش داره در خودش ایجاد انگیزه کنه، به طور مثال تصور کنید که شرکت حمل و نقل ریلی اعلام کنه که فروش بلیط های عید نوروز تنها در یک روز و آن هم از ساعت 6 صبح تا هفت صبح است. مسلما کسی که می خواد لذت پانزده روز تعطیلی رو بچشه  تنبلی رو کنار می ذاره و خواب شیرین صبح رو ول می کنه و به سراغ گرفتن بلیط می ره.

 3- براى هر کاری وقت معینی تعیین کنید

 براى هر کارى قبل از انجام آن وقت معینى در نظر بگیرند تا در آن وقت و فاصله زمانى کار انجام شود. اگر وقت هر کارى از قبل مشخص نشود، ممکن است انسان در انجام آن امروز و فردا کند. مثلا یک کشاورز اگر ندونه زمان کاشت، داشت و برداشت محصول محدود هست، یا به آن بى توجه باشد، هرگز نمى تواند محصول خوبى به دست آورد.

 4- تعیین دقیق تاریخ تحویل:

 براى انجام هر کارى لازمه با توجه به امکانات خود تاریخ دقیق پایان کار را مشخص کنید.

 5- استفاده از فن جزء جزء کردن:

کار خود را به بخش هاى کوچکتر تقسیم کنید تا بتوانید بر آن مسلط شده و از عهده انجامش برآیید. به عنوان مثال، هر پنج صفحه مقاله خود را بخشى به حساب آورده و پس از انجام هر بخش، پاداشى مناسب براى خود در نظر بگیرید سپس به انجام مسایل بخش ها بپردازید.

 6- کارهای خودتون رو اولویت بندى کنید:

اشخاص براى خود وظایف گوناگونى را در نظر مى گیرند. هر کس باید بتواند کارهاى با اهمیت تر را با اولویت اول ا نجام دهد. این تقسیم بندى شما را مقید خواهد کرد تا به کارى که فوریت بیشترى دارد بیندیشید در این مورد اگر به طور جدى در انجام آن تسریع نکنید، اهمال کارى شما در سایر امور نیز تأثیر خواهد گذاشت.

 7- در حد توانتون کار قبول کنید:

بعضی وقت ها آدما سراغ کاری می رن که از حد توان و طاقت او به مراتب فراتره. در اینجا شخص با انتخاب غلط، زمینه اهمال کارى خودش رو فراهم می کنه. بنابراین هر کس اول باید توان خودش رو در نظر بگیره بعد اون کاری رو که در خور و مناسب با توانش هست قبول کنه.

 8- اگر لازم شد محیط خودتون رو تغییر بدید:

 گاهى تنبلى و اهمال کارى به خاطر شرایط محیطى خاصى است که فرد در آن قرار گرفته است. تغییر و تحول در این شرایط مى تواند تنبلى و بى حالى را از افراد دور کند.

9- از عهد و پیمان استفاده کنید:

 گاهى لازمه براى درمان تنبلى با خود عهد ببندیم که در انجام آن کار کوتاهى نکنیم و در صورت شکستن عهد و پیمان براى خود تنبیهى در نظر بگیریم.

در علم اخلاق این شیوه رو مشارطه می گن که شخص براى اصلاح نفس خودش شرط و قراردادى مى بندد تا به سوى کمال سیر کنه. در گفتارى حکیمانه از امام امیرالمؤمنین (ع) در آثار پیمان آمده است: «با نماز پیمان وفا ببند تا این که بر آن مواظبت کنى»( نهج البلاغه، خطبه 199، ص 418)

 10. با افراد زرنگ و پرنشاط دوست شوید:

هیچ کس نمی تونه نقش و تاثیر گذاری دوست رو در زندگی نادیده بگیره لذا پیشنهاد می کنم با کسانى که زرنگ و اراده قوى دارند، دوست شوید تا شما نیز از اون تاثیر بگیرید.

 11. برای خود الگویی مناسب در نظر بگیرید:

در تصمیم‏ها و فعّالیّت‏هاى اسوه‏ها دقّت کنید، در همسان سازى و الگوپذیرى جدى باشید تا جرأت انجام کار یابید و توان تصمیم‏گیرى و اجرا در شما تقویت شود.

 12- تقویت ایمان و باورهاى دینى

تقویت باورهای دینی  و الهى در مبارزه با تنبلى بسیار مؤثر است. انسان مؤمن و خداباور همواره با نشاط و شاداب است و یاد خداوند هماره به او شادابى و شادى مى‏بخشد و اجازه حضور افسردگى و تنبلى را به فضاى درون او نمى‏دهد. انسانى که مى‏خواهد در مدت کوتاه عمر، زمینه قرب به خداوند و رسیدن به زندگى جاوید و سعادت ابدى را نصیب خود سازد، همین هدف والا و انگیزه قوى از او انسانى متحرک و پویا و بانشاط مى‏سازد که قدر لحظات وقت و عمر عزیز خود را مى‏داند و آن را به بطالت و بیهودگى و تنبلى نمى‏گذراند.

«به صفحه اول برید و از فهرست پیشنهادهای دیگه ای که در این وبلاگ اومده دیدن کنید شاید بدرتون بخوره»

« پیشاپیش از اظهارنظر شما تشکر می کنم چون در بهتر شدن وبلاگ کمکم می کنه »